Dragii mei,
Astazi am in minte un subiect care ne
priveste pe toti, atat parinti, viitori parinti, bunici si educatori,
invatatori, profesori, formatori de oameni: este vorba de educatia
noastra a adultilor, mai exact crampeie din educatia adultilor, pentru
a putea oferi copiilor viitorul pe care si-l doresc si ni-l dorim
(pornind de la premisa ca fiecare parinte doreste ce e mai bun pentru
copilul lui), pregatirea adultilor pentru a lucra in
mod eficient cu tinerii, ajutorul pe care il pot da in formarea
caracterului, in cresterea elasticitatii gandirii si a altor
inteligente esentiale pentru viata.
In scoala romaneasca, in intreg
sistemul de invatamant incepand de la gradinita si pana la facultate,
copiii sunt invatati si evaluati dupa niste criterii “rigide”,
copiii sunt invatati sa invete anumite informatii intr-un anume fel,
nu tocmai adaptate la societatea pentru care se presupune ca scoala
pregateste tinerii, iar daca privim mai atent, vom vedea ca ceea ce si
cum scoala ii invata, nu are o reala si fiabila legatura cu
pregatirea pentru viata a copiilor. In continuare voi prezenta cele 7
strategii de dezvoltare prin care tinerii vor deveni adulti capabili,
de fapt e vorba de ajutorul pe care adultii- fie ei parinti,
ingrijitori sau invatatori ai copiiilor- il pot da (sau dimpotriva, le pot lua sansa de adaptare la o societate care progreseaza cu o
viteza uimitoare) pentru ca copiii lor sa fie pregatiti pentru viata.
1. Recunoasterea faptului ca
rata si intensitatea cu care cunoasterea si tehnologia si implicit
stilul de viata se schimba, au creat conditii in care elasticitatea
si resursele personale sunt critice pentru invatarea vietii.
2. Incurajeaza permanent
dezvoltarea resurselor oamenilor capabili si extrem de flexibili,
urmarind intarirea comportamentelor pozitive si a calitatilor
copiiilor:
- o buna perceptie a capacitatilor
personale, prin atitudini de genul: “sunt capabil sa infrunt
problemele si provocarile, sa-mi cresc puterea si intelepciunea prin
experienta”;
- o puternica perceptie a
semnificatiei: “viata mea are insemnatate si scop si
continui in felul meu unic”;
- o puternica perceptie asupra
influentei personale asupra vietii: “pot influenta ceea ce fac
in viata si sunt responsabil pentru actiunile si alegerile mele”;
- puternice abilitati
interpersonale: abilitatea de a comunica, coopera, negocia,
impartasi, empatiza, asculta si a lucra (functiona) in mod eficient
cu ceilalti, respectul fata de ceilalti si incurajarea cresterii
sentimentului comunitar;
- puternice abilitati sistemice:
abilitatea de a raspunde limitelor si consecintelor de zi cu zi cu
resposabilitate, adaptabilitate, flexibilitate si integritate;
- puternice abilitati de decizie:
capacitatea de a lua decizii bazate pe principii morale si etice,
intelepciune si intelegere.
3. Ofera cadrul propice in casa
sau in salile de clasa de dezoltare a acestor capacitati
semnificative pentru viata viitoare a copiiilor. Stragiile cum ar fi
intalnirile de familie sau de clasa, mentorat, fermitate, demnitate
si respect reciproc pot oferi oportunitati copiiilor in dezvoltarea
acestor resurse.
4. A crea si a folosi traditiile si
proiecte de servicii ca oportunitati de crestere si imputernicire
pentru copii.
5. Cresterea utilizarii dialogului
ca schimb de idei si perceptii plin de semnificatie, ca un proces
esential de incurajare a apropierii, increderii si invatarii:
utilizati “Ce crezi despre asta?“, evitati “Ai facut? Poti sa?
Vei face? Ai inteles?”.In schimb folositi mai mult “Ce? Cum?
Cand? In ce sens?”.
6. Creati, construiti apropiere si
incredere, transmiteti respect prin evitarea celor 5 bariere
(asa nu) si folosirea celor 5 constructori:
Bariera 1. Presupunerea negativa: “Nu
ti-am spus fiindca intotdeauna te superi”, “Intotdeauna crezi
ca...”, “Esti prea tanar pentru asta.”
Constructorul
1. Verificarea: “Cum vrei
sa rezolvi asta?”, “Ce crezi despre asta?”, “Ce ai nevoie ca
sa realizezi asta?”.
Bariera 2. Salvarea/explicatiile. “...
asta s-a intamplat”, “... de asta s-a intamplat”, “...asa
rezolvi asta”.
Constructorul
2. Exploreaza in Ce, De ce, Cum: “Ce ai experimentat in
acea situatie?”, “Ce a fost semnificativ?”, “Cum ai putea sa
aplici ce ai invatat?”.
Bariera 3. Directivitatea: “Ridica-ti
hainele!”, “Pune aia la loc!”, “Nu-ti uita mancarea”.
Constructorul
3. Incurajeaza si invita la actiune: “M-as bucura de
orice ajutor mi l-ai putea da la a face ordine in camera.”, “Cum
intentionezi sa?”, “Ce ai nevoie pentru?”.
Bariera 4. Asteptarile: “Ma asteptam
ca aceasta camera sa fie curata”, “Ar trebui deja sa stii asta”,
“Apreciez asta dar ai uitat aia”.
Constructorul
4. Sarbatorirea: “Apreciez efortul ce l-ai depus de a
face curat in camera.”, “Ce progrese observi ca ai facut?”, “Ce
ai invatat din incercarea asta?”.
Bariera 5. Adultism: “Stii mai mult
decat atat! Sigur ca-ti dai seama....”, “Esti prea tanar ca sa
faci asta”
Constructorul
5. Respectul: “Care e perceptia ta despre/ce crezi tu?”,
“Lasa-ma sa verific asta”, “Cum vezi aceasta situatie?”
7. Imbunatateste-ti
relatiile evitand 100% cele 5 bariere si inlocuieste-le cu cei 5
constructori, astfel iti vei dubla impactul pozitiv al contributiei
tale in formarea adultilor capabili.
Made by Adriana with love
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu