luni, 10 martie 2014

Cum iti pregatesti copilul pentru viata?

     Dragii mei,


    Astazi am in minte un subiect care ne priveste pe toti, atat parinti, viitori parinti, bunici si educatori, invatatori, profesori, formatori de oameni: este vorba de educatia noastra a adultilor, mai exact crampeie din educatia adultilor, pentru a putea oferi copiilor viitorul pe care si-l doresc si ni-l dorim (pornind de la premisa ca fiecare parinte doreste ce e mai bun pentru copilul lui), pregatirea adultilor pentru a lucra in mod eficient cu tinerii, ajutorul pe care il pot da in formarea caracterului, in cresterea elasticitatii gandirii si a altor inteligente esentiale pentru viata.



    In scoala romaneasca, in intreg sistemul de invatamant incepand de la gradinita si pana la facultate, copiii sunt invatati si evaluati dupa niste criterii “rigide”, copiii sunt invatati sa invete anumite informatii intr-un anume fel, nu tocmai adaptate la societatea pentru care se presupune ca scoala pregateste tinerii, iar daca privim mai atent, vom vedea ca ceea ce si cum scoala ii invata, nu are o reala si fiabila legatura cu pregatirea pentru viata a copiilor. In continuare voi prezenta cele 7 strategii de dezvoltare prin care tinerii vor deveni adulti capabili, de fapt e vorba de ajutorul pe care adultii- fie ei parinti, ingrijitori sau invatatori ai copiiilor- il pot da (sau dimpotriva,  le pot lua sansa de adaptare la o societate care progreseaza cu o viteza uimitoare) pentru ca copiii lor sa fie pregatiti pentru viata.
   
   1. Recunoasterea faptului ca rata si intensitatea cu care cunoasterea si tehnologia si implicit stilul de viata se schimba, au creat conditii in care elasticitatea si resursele personale sunt critice pentru invatarea vietii.
  
   2. Incurajeaza permanent dezvoltarea resurselor oamenilor capabili si extrem de flexibili, urmarind intarirea comportamentelor pozitive si a calitatilor copiiilor:
    - o buna perceptie a capacitatilor personale, prin atitudini de genul: “sunt capabil sa infrunt problemele si provocarile, sa-mi cresc puterea si intelepciunea prin experienta”;
    - o puternica perceptie a semnificatiei: “viata mea are insemnatate si scop si continui in felul meu unic”;
    - o puternica perceptie asupra influentei personale asupra vietii: “pot influenta ceea ce fac in viata si sunt responsabil pentru actiunile si alegerile mele”;
    - puternice abilitati interpersonale: abilitatea de a comunica, coopera, negocia, impartasi, empatiza, asculta si a lucra (functiona) in mod eficient cu ceilalti, respectul fata de ceilalti si incurajarea cresterii sentimentului comunitar;
    - puternice abilitati sistemice: abilitatea de a raspunde limitelor si consecintelor de zi cu zi cu resposabilitate, adaptabilitate, flexibilitate si integritate;
    - puternice abilitati de decizie: capacitatea de a lua decizii bazate pe principii morale si etice, intelepciune si intelegere.

    3. Ofera cadrul propice in casa sau in salile de clasa de dezoltare a acestor capacitati semnificative pentru viata viitoare a copiiilor. Stragiile cum ar fi intalnirile de familie sau de clasa, mentorat, fermitate, demnitate si respect reciproc pot oferi oportunitati copiiilor in dezvoltarea acestor resurse.
  
    4. A crea si a folosi traditiile si proiecte de servicii ca oportunitati de crestere si imputernicire pentru copii.

    5. Cresterea utilizarii dialogului ca schimb de idei si perceptii plin de semnificatie, ca un proces esential de incurajare a apropierii, increderii si invatarii: utilizati “Ce crezi despre asta?“, evitati “Ai facut? Poti sa? Vei face? Ai inteles?”.In schimb folositi mai mult “Ce? Cum? Cand? In ce sens?”.

    6. Creati, construiti apropiere si incredere, transmiteti respect prin evitarea celor 5 bariere (asa nu) si folosirea celor 5 constructori:
   Bariera 1. Presupunerea negativa: “Nu ti-am spus fiindca intotdeauna te superi”, “Intotdeauna crezi ca...”, “Esti prea tanar pentru asta.”
   Constructorul 1. Verificarea: “Cum vrei sa rezolvi asta?”, “Ce crezi despre asta?”, “Ce ai nevoie ca sa realizezi asta?”.
   Bariera 2. Salvarea/explicatiile. “... asta s-a intamplat”, “... de asta s-a intamplat”, “...asa rezolvi asta”.
   Constructorul 2. Exploreaza in Ce, De ce, Cum: “Ce ai experimentat in acea situatie?”, “Ce a fost semnificativ?”, “Cum ai putea sa aplici ce ai invatat?”.
   Bariera 3. Directivitatea: “Ridica-ti hainele!”, “Pune aia la loc!”, “Nu-ti uita mancarea”.
   Constructorul 3. Incurajeaza si invita la actiune: “M-as bucura de orice ajutor mi l-ai putea da la a face ordine in camera.”, “Cum intentionezi sa?”, “Ce ai nevoie pentru?”.
   Bariera 4. Asteptarile: “Ma asteptam ca aceasta camera sa fie curata”, “Ar trebui deja sa stii asta”, “Apreciez asta dar ai uitat aia”.
   Constructorul 4. Sarbatorirea: “Apreciez efortul ce l-ai depus de a face curat in camera.”, “Ce progrese observi ca ai facut?”, “Ce ai invatat din incercarea asta?”.
   Bariera 5. Adultism: “Stii mai mult decat atat! Sigur ca-ti dai seama....”, “Esti prea tanar ca sa faci asta”
   Constructorul 5. Respectul: “Care e perceptia ta despre/ce crezi tu?”, “Lasa-ma sa verific asta”, “Cum vezi aceasta situatie?”



   7. Imbunatateste-ti relatiile evitand 100% cele 5 bariere si inlocuieste-le cu cei 5 constructori, astfel iti vei dubla impactul pozitiv al contributiei tale in formarea adultilor capabili.



      Made by Adriana with love


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu